Een evenwichtig dieet met maaltijdvervangers

Als (professionele) sporter is het vaak lastig om goed op gewicht te blijven. Afhankelijk van de soort sport die je uitoefent, duursport of krachtsport, heb je een ander dieet nodig. Bijvoorbeeld veel eiwitten als je aan duursport doet voor het verbeteren van het herstel van je spieren. Echter heb je als sporter niet altijd tijd en zin om je bezig te houden met het bereiden van allerlei maaltijden. Nog een probleem is dat je behalve de goede eigenschappen van het eten, zoals de eiwitten, ook alle slechte eigenschappen binnenkrijgt zoals vetten en te veel suikers. Een hulpmiddel hiervoor zijn maaltijdvervangers. Deze zijn erg handig in gebruik waarmee je afgemeten maaltijden met precies de juiste voedingsstoffen kan creëren. Vaak meng je deze maaltijdvervangers aan met water of melk.

 

Je vindt maaltijdvervangers in vaste en vloeibare vorm, een maaltijdvervanger wordt ingezet om een calorie- en vetrijke maaltijd te vervangen door een maaltijd met een hoog eiwitgehalte en minder calorieën en vetten.

 

Men zegt altijd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Hiermee krijgt je lichaam de eerste energie-boost van de dag die je zeker nodig hebt om op gang te komen. Voornamelijk voor een goede werking van je metabolisme is een ontbijt onmisbaar. Omdat je niet altijd tijd hebt voor een uitgebreid ontbijt zijn er verschillende soorten maaltijdvervangers op de markt om je toch een goede start van de dag te geven. Met ontbijtvervangers bespaar je dus niet alleen tijd, maar het zorgt er ook voor dat je niet meer zo gauw je ontbijt overslaat door gebrek aan tijd of trek in de vroege ochtend.

 

Soorten maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers zijn er in veel soorten te vinden. Zoals net gezegd als ontbijt, maar ook als tussendoortje of lunch. Maaltijdvervangers zijn niet aan te raden als vervanger voor avondeten.

 

Poeder

Veel maaltijdvervangers zijn er te vinden in poedervorm. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rijstpoeder. Dit bevat complexe koolhydraten die bijdragen aan het herstel van je spieren na een intensieve training.

 

Repen

Ook niet ongebruikelijk zijn repen, zoals eiwitrepen. Dit zijn vaak lekkere repen met bijvoorbeeld chocolade, maar in tegenstelling tot normale chocoladerepen, bevatten deze eiwitrepen veel hoogwaardige eiwitten en maar heel weinig suiker. Dit maakt het een goede snack voor een sporter dat bijdraagt aan spierherstel, geen overbodige en slechte voedingsstoffen bevat en ook nog eens lekker is.

 

Drinken

Als laatste vind je ook veel vloeibare maaltijdververvangers zoals melk met extra eiwit en zonder suiker.

Voor meer info : Een evenwichtig dieet met maaltijdvervangers